Suomalaisten digitaaliset elämäntavat


Digitaaliset elämäntavat

Nykypäivänä ihmisten digitaaliset tottumukset eroavat hyvinkin suuresti toisistaan. Digitaalisuus on muokannut pitkälti ihmisten ajankäyttöä vuosien saatossa. Toiset ovat konservatiivisempia ja nojautuvat vielä perinteiseen kasvokkain tapahtumaan interaktioon ja toisilla on nokka kiinni ruudussa aamusta iltaan. Näiden ääripäiden väliin mahtuu toki monia yhdistelmiä. Seuraavassa blogikirjoituksessa käsitelläänkin DNA:n suorittamaa tutkimusta 16-74-vuotiaiden suomalaisten digitaalisista elämäntavoista.

Kuvahaun tulos haulle dna oy

Terveyden seuranta

1005 vastaajasta 95 % omistaa älypuhelimen ja näistä vastaajista 139 edusti nuorta päätä eli 16-24 ikävuosia. Heistä 99 % omistaa älypuhelimen, joka ei sinänsä yllätä ketään nykypäivänä. Mielenkiintoista on kuitenkin, että jo 85 prosentilla vastanneista 65-74-vuotiaista on älypuhelin. Tutkimuksessa kysyttiin vastaajilta urheilusuorituksen seuraamisesta älypuhelimella. Yllättävää oli, että 45-vuotiaista ja vanhemmista vastaajista enää vajaa 37 % seurasi älypuhelimesta suorituksiaan. Voisi luulla, että juuri tässä vaiheessa juuri terveys alkaisi taas kiinnostamaan enemmän ja terveellisiin elämäntapoihin tähtäävät pyrkimykset mitattaisiin tarkasti.

Jatkuvat oman kehon mittaamiseen perustuvat teknologiat olivat suosituimpia 35-44-vuotiailla, joka on nykytrendillä oletettavaa. Kuitenkin toiseksi suosituimpia nämä olivat 16-24-vuotiailla. Tämä yllätti minut aika suuresti. Mietin oman elämäni kannalta ja esimerkiksi tuttujen puhelimenkäyttöä, niin en osaa kuvitella kaverini katsovan kuumeisesti eri applikaatioista kalorien kulutusta päivässä. Huomauttaakseni vielä, että melkein kaikki kavereistani urheilevat aktiivisesti.


Verkossa asiointi helpottaa

Kuvahaun tulos haulle digitaaliset elämäntavat
Vastaajilta kysyttiin erilaisista asioinneista verkossa, joita ovat suorittaneet viimeisen kahden vuoden sisällä. Yllättävää edelleen on, että netissä toimivaan ruokamyyntiin on hyvinkin paljon luottoa, kun 4 % vastanneista tekevät ruokaostoksiaan netissä usein. Kuitenkin 66 % osallistujista ei ole koskaan tehnyt ruokaostoksia verkon välityksellä. Toki valmiit pikaruoat ja muut sen tyyppiset ovat arkipäivää ,mutta ruoka-aineiden ostot kuulostavat erikoisilta. Mies- ja naisvastaajien ero matkapuhelimien ja tablettien ostossa verkossa oli myös mielenkiintoinen. Miehet ostavat jopa 17 % enemmän näitä netistä. Naiset ilmeisesti suosivat vielä enemmän kivijalkaliikkeitä verkkoasioinnin sijaan.

Naiset kokevat viestintäpalvelut niin kuin Whatsappin ja muut kommunikointikanavat miehiä hyödyllisemmäksi. Tämä vahvistaa täysin oman näkemykseni, sillä tutuilla naispuolisilla henkilöillä tuntuu olevan aina paljon jaettavaa päivän kun taas miehillä henkilökohtaisten asioiden julkituonti pidetään minimissä. Yllättävää tutkimuksessa oli, että miehet kokevat tulevaisuudessa käyttävänsä kodin etävalvontaa ja -hallintaa 13 % enemmän kuin naiset. En tiedä sitten olemmeko vainoharhaisempia vai laiskempia, mutta sekin toivon mukaan selviää ajallaan.

Lähteet


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pelillistämisen blogikirjoitus