Suomalaisten digitaaliset elämäntavat
Digitaaliset elämäntavat
Nykypäivänä ihmisten digitaaliset tottumukset
eroavat hyvinkin suuresti toisistaan. Digitaalisuus on muokannut pitkälti
ihmisten ajankäyttöä vuosien saatossa. Toiset ovat konservatiivisempia ja
nojautuvat vielä perinteiseen kasvokkain tapahtumaan interaktioon ja toisilla
on nokka kiinni ruudussa aamusta iltaan. Näiden ääripäiden väliin mahtuu toki
monia yhdistelmiä. Seuraavassa blogikirjoituksessa käsitelläänkin DNA:n suorittamaa
tutkimusta 16-74-vuotiaiden suomalaisten digitaalisista elämäntavoista.

Terveyden seuranta
1005 vastaajasta 95 % omistaa älypuhelimen ja
näistä vastaajista 139 edusti nuorta päätä eli 16-24 ikävuosia. Heistä 99 %
omistaa älypuhelimen, joka ei sinänsä yllätä ketään nykypäivänä. Mielenkiintoista
on kuitenkin, että jo 85 prosentilla vastanneista 65-74-vuotiaista on
älypuhelin. Tutkimuksessa kysyttiin vastaajilta urheilusuorituksen
seuraamisesta älypuhelimella. Yllättävää oli, että 45-vuotiaista ja vanhemmista
vastaajista enää vajaa 37 % seurasi älypuhelimesta suorituksiaan. Voisi luulla,
että juuri tässä vaiheessa juuri terveys alkaisi taas kiinnostamaan enemmän ja
terveellisiin elämäntapoihin tähtäävät pyrkimykset mitattaisiin tarkasti.
Jatkuvat oman kehon mittaamiseen perustuvat teknologiat
olivat suosituimpia 35-44-vuotiailla, joka on nykytrendillä oletettavaa.
Kuitenkin toiseksi suosituimpia nämä olivat 16-24-vuotiailla. Tämä yllätti
minut aika suuresti. Mietin oman elämäni kannalta ja esimerkiksi tuttujen
puhelimenkäyttöä, niin en osaa kuvitella kaverini katsovan kuumeisesti eri
applikaatioista kalorien kulutusta päivässä. Huomauttaakseni vielä, että
melkein kaikki kavereistani urheilevat aktiivisesti.
Verkossa asiointi helpottaa
Vastaajilta kysyttiin erilaisista asioinneista
verkossa, joita ovat suorittaneet viimeisen kahden vuoden sisällä. Yllättävää
edelleen on, että netissä toimivaan ruokamyyntiin on hyvinkin paljon luottoa,
kun 4 % vastanneista tekevät ruokaostoksiaan netissä usein. Kuitenkin 66 %
osallistujista ei ole koskaan tehnyt ruokaostoksia verkon välityksellä. Toki
valmiit pikaruoat ja muut sen tyyppiset ovat arkipäivää ,mutta ruoka-aineiden
ostot kuulostavat erikoisilta. Mies- ja naisvastaajien ero matkapuhelimien ja
tablettien ostossa verkossa oli myös mielenkiintoinen. Miehet ostavat jopa 17 %
enemmän näitä netistä. Naiset ilmeisesti suosivat vielä enemmän
kivijalkaliikkeitä verkkoasioinnin sijaan.
Naiset kokevat viestintäpalvelut niin kuin
Whatsappin ja muut kommunikointikanavat miehiä hyödyllisemmäksi. Tämä vahvistaa
täysin oman näkemykseni, sillä tutuilla naispuolisilla henkilöillä tuntuu
olevan aina paljon jaettavaa päivän kun taas miehillä henkilökohtaisten
asioiden julkituonti pidetään minimissä. Yllättävää tutkimuksessa oli, että
miehet kokevat tulevaisuudessa käyttävänsä kodin etävalvontaa ja -hallintaa 13
% enemmän kuin naiset. En tiedä sitten olemmeko vainoharhaisempia vai laiskempia,
mutta sekin toivon mukaan selviää ajallaan.
Lähteet
Kommentit
Lähetä kommentti