Eri medioiden hyödyntämisen blogi
Kuinka eri medioita hyödynnetään yrityksen sisällä

Yrityksellä on nykyään monia digitaalisia kanavia, joita käyttää asiakasjoukon tavoittamiseksi. Tämä on tärkeää, jotta voidaan yhdistellä näitä kanavia ja vahvistaa markkinoinnin tehokkuutta. Edellisessä blogikirjoituksessa pääsitte tutustumaan DNA:n tekemään tutkimukseen digitaalisista tottumuksista. Tämänkertaisessa tekstissä tarkastellaan asiaa ikään kuin yritys tasolla omistetun, ansaitun ja maksetun median näkökulmasta.
Määritelmät
Esimerkiksi YouTube-kanava, omat nettisivut, yrityksen Instagram-tili tai vaikkapa tämä blogikirjoitus voisi olla voisi kuulua yrityksen omistettuihin medioihin. Nämä ovat media-alustoja, jotka yritys luo ja hallitsee itse. Omistettu media on pitkän tähtäimen vaihtoehto, jossa tähdätään pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin yhdessä ja olemassa olevien asiakkaiden ja ansaitun median kanssa. Hyötyinä ovat esimerkiksi kustannustehokkuus ja monipuolisuus. Haittoina nähdään takuuttomuus ja yrityksen kommunikaation epäluotettavuus.
Maksetusta mediasta puhutaan silloin, kun yritys hyödyntää kolmannen osapuolen kanavia kuten sponsorit ja mainonta tämän osapuolen sivuilla. Välittömyys ja kysynnän nousu ovat ansaittujen medioiden hyötyjä. Haittoja ansaitussa mediassa ovat esimerkiksi epäjärjestys ja heikko uskottavuus.
Ansaittu media nimensä mukaan ansaitaan, kun asiakkaat, lehdistö ja julkisyhteisö jakaa sisältöäsi tai muuten vain puhuu brändistäsi toisten kanssa. Ne ovat siis vapaaehtoisesti annettu. Ansaittu media nähdään uskottavimpana mediana ja sillä on avainrooli myynnissä. Haittoja ansaitulla medialla on kontrolloimattomuus ja vaikea mitattavuus.
Kuinka medioiden tehokkuutta sitten mitataan?

Kuten kirjoituksen alussa huomattiin, omistetut mediat sisältävät paljon sosiaalisen median alustoja. Näissä tehokkuutta voidaan mitata nopeasti. YouTubessa tilausten määrää ja kasvua voidaan seurata samoin, kuin esimerkiksi kommentteja ja tykkäyksiä. Myös omilla nettisivuilla tarkastelu lähtee liikkeelle kävijämittarista. Myös sivujen keskustelupalstoilla annetaan arvioita ja keskustellaan muutenkin yrityksiin liittyvistä aiheista, joten pienimuotoista otantatutkimusta voidaan suorittaa myös sen perusteella. Myös Instagramissa yrityksen postauksia on helppo jakaa ja seuraajien ja tykkäysten määrää voidaan seurata helposti.
Maksettua mediaa voidaan mitata kysynnän nousua tarkastelemalla suhteessa ostettuun mainontaan. Esimerkiksi elektroniikkaliike ostaa Internetissä toimivan lehden sivuilta mainostilaa ja seuraa tietyn ajan kysyntäkäyrää mainonnan aikana. Ansaittu media on mitattavissa selkeästi myynnin nousuna. Tämän analysoimiseksi voidaan järjestää kyselyitä ja tutkimuksia yleisön tavoittamisen kanavista.
Kuvitellaan lopuksi, että olemme yritysjohtajia. Olemme vastuussa suurimmasta osasta yrityksen toiminnasta. Näistä medioista ei ole mitään järkeä valita vain yhtä suuntaa vaan yhdistellä järkevästi eri medioita. Näin saadaan kattava kokonaiskuva myynnin pohjaksi ja aletaan hankkimaan samalla asiakasymmärrystä. Tärkeää myös selvittää omat kustannusrakenteet tarkasti ennen kanavien päättämistä sekä lisäksi päätetään missä määrin mitäkin linjaa hyödynnetään.
Itse olen samaa mieltä että erilaisia medioita on hyvä käyttää. Tarvitsee niin maksettua, kuin orgaanistakin. Itse kuitenkin luotan eniten tavoiteltuun ansaittuun mediaan. Tässäkin ehkä minulle mainostajan pitää olla tuttu henkilö tai brändi, jolloin mainos vetoaa minuun.
VastaaPoista