Pelillistämisen blogikirjoitus
Mikä ihmeen pelillistäminen?
Tervetuloa digiblogin pariin jälleen kerran.
Oletko kuullut termistä ”pelillistäminen” ennen? Ei hätää, vaikka et ole, koska
juuri sen avaaminen on tämän kirjoituksen aiheena. Pelit ovat olemassa olostaan
lähtien olleet isona osana arkielämäämme. Sosiaalinen media ja suoratoistopalvelut
ovat hetkellisesti vieneet niiltä jalansijaa, mutta viimeisinä vuosina ne ovat tuoneet
itsensä ryminällä takaisin.

Pelillistetyt yritykset
Pelillistämisellä
tarkoitetaan prosessia, jossa pelimekaniikkaa käytetään hyväksi ihmisten
osallistamiseen ja sitouttamiseen. Peleistähän nämä ovat meille hyvinkin tuttuja
erilaisista saavutuksista, esimerkiksi NHL20 pelissä saa pisteitä tai
pelikolikoita ja kohoaa maailman tilastossa voittaessaan verkossa pelattuja
otteluita. Nämä virikkeet ja palkinnot ajavat meitä jatkamaan pelaamista ja
sitoutumaan jopa jatkossa ostamaan muuta tuotantoa kuten NHL21-pelin.
Nykyään pelillistämistä on alkanut käyttää muutkin
yritykset, kuin vain peliyritykset, joille se on melkeinpä ominaispiirre. Samalla
tavalla voidaan sitouttaa esimerkiksi asiakkaita vaatekauppoihin tarjoamalla
etuja kanta-asiakkailla tai muuten vain suurille ostoksille. Annetaan vaikka
tietyn ostomäärän saavuttaessa asiakkaalle alennusta seuraavista ostoksista
kupongin muodossa. Tällä tavoin seuraavan kerran tarpeen herätessä asiakkaalla
on muistijälki olemassa olevasta kupongista ja näin ohjataan asiakas uudestaan
asioimaan yrityksen kanssa. Voidaan myös järjestää erilaisia tietokilpailuja,
joista saa pisteitä tai erilaisia arvontoja.
Electorate ja ÄrräTreeni

Pelillistäminen terminä saattaa hämätä. Se ei
varsinaisesti nykyään liity pelkästään peleihin vaan itse pelimekaniikkaan ja
mielikuvapalkintoihin. Hyvänä esimerkkinä toimii mobiilisovellus Electorate. Tämä vaalikone-tyyppinen
sovellus antaa kuntalaisten tuoda esiin mielipiteensä jo esitysten
valmisteluvaiheessa. Sovellus antaa kuntalaisille yhdenvertaisen väylän
mielipiteen ilmaisuun ja päätöksenteon seurantaan. Toisena hyvänä esimerkkinä
toimii ÄrräTreeni, jossa
voidaan harjoitella puheen sujuvoittamista erilaisten pelien muodossa. Näin
säästetään aikaa puheterapeutin pakeilla juoksemisen sijaan ja hyödyllisen
taidon oppiminen on liitetty hauskaksi peliksi.
Tämän mielenvirkistyksen jälkeen en ihmettele
vaikka mieleesi tulisi monia muitakin esimerkkejä, kun nyt ilmiölle on saatu ”tieteellinen”
termi. On siis selkeää, että pelinomaisuutta sovelletaan nykyään monissa
yrityksissä ja näillä on myös usein uskollinen asiakaskunta. Uskallan lopuksi ÄrräTreenin
perusteella todeta, että pelillistämisellä on lähes rajattomat
soveltamismahdollisuudet. Yritysten liiketaloudellisten hyötyjen lisäksi tällä
on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia erityisesti lasten ja nuorten
keskuudessa.
Pakko sanoa, etten ole koskaan ennen kuullutkaan koko pelillistämis käsitteestä! 😁 Tekstiäsi lukiessa avasit aihetta tosi hyvin, pääsi kokemaan ihan "ahaa-elämyksiä", että tätä tämäkin siis on ollut. Hauska saada asioille nimi ja itselle tietoon kokonaan uusi käsite.
VastaaPoistaMuutenkin nokkelasti kirjoitettu blogiteksti, tätä oli mukava lukea!
Kerroit hyvin esimerikilläsi NHL20 pelistä pelillistämisen varsinaisen idean. Siitä sai hyvin käsitteen mitä se on. Myös sen, että purit termin palasiksi blogin viimeisessä osuudessa ja kerroit miten se ei liity pelkästään peleihin on mielenkiintoista. Pystyin myös samaistumaan mielipiteeseesi, miten pelillistämisellä on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia!
VastaaPoista