Verkkokauppa Pohjoismaissa
Suomi Pohjoismaiden hännillä verkkokaupankäynnissä
Verkosta fyysisten asioiden ostaminen on ollut
selvässä nousussa viime vuodet ja osa siitä selittyy kätevyydellä. Verkkokaupat
ovat ansainneet vihdoin ihmisten luottamuksen ja kauppa käy hyvin. Osa kuitenkin
Pohjoismaissa suhtautuu kuitenkin vieläkin varauksella verkkokaupassa
asiointiin varsinkin suomalaiset. Tässä blogikirjoituksessa käsitellään
tällä kertaa PostNordin tekemää puolivuotiskatsausta verkkokaupan kehityksestä
Pohjoismaissa.


Jo raportin alussa käy ilmi, että
Suomi on vielä selkeästi perässä verkkokaupankäynnissä. Etenkin rahallisesti mitattuna
meillä on vielä kehitettävää verkossa ostamisessa. Norjalla ja Tanskalla verkkokauppakulutus
oli lähemmäs 2,5 miljardia euroa vuoden 2019 puoleen väliin mennessä. Ruotsi on
melkein kaksi kertaa suurempi väkiluvun perusteella ja siellä luku oli yli 4
miljardia. Suomella määrä oli vähän vajaa 1,5 miljardia euroa.
Toimitustavat pohjoismaissa
Mitä toimitustavan valitsemisen vapauteen tulee, Suomi ja Tanska olivat vastauksien perusteella selkeästi kärjessä tässä tilastossa. Raportissa Tanskan piikkipaikkaa selitettiin sijainnin helppoudella sekä kotimaisten verkkokauppojen laajoilla toimitusmahdollisuuksilla. Suomalaisten tilastoon saattaa vaikuttaa esimerkiksi postista tai noutoautomaateista noutaminen, jotka säästävät osiltaan myös kuluja verkkokaupassa. Verkossa myyville yrityksille tällaiset toimitusmahdollisuuksien laajentamiset alkavat olla elintärkeitä nykypäivänä. Asiakkaat kilpailuttavat yritykset ahkerasti nykyään, joten yhden tietyn toimitusmahdollisuuden puuttuminen saattaa katkaista asiakkaan ostopäätöksen ja sysätä kilpailijan sivuille.
Mitä toimitustavan valitsemisen vapauteen tulee, Suomi ja Tanska olivat vastauksien perusteella selkeästi kärjessä tässä tilastossa. Raportissa Tanskan piikkipaikkaa selitettiin sijainnin helppoudella sekä kotimaisten verkkokauppojen laajoilla toimitusmahdollisuuksilla. Suomalaisten tilastoon saattaa vaikuttaa esimerkiksi postista tai noutoautomaateista noutaminen, jotka säästävät osiltaan myös kuluja verkkokaupassa. Verkossa myyville yrityksille tällaiset toimitusmahdollisuuksien laajentamiset alkavat olla elintärkeitä nykypäivänä. Asiakkaat kilpailuttavat yritykset ahkerasti nykyään, joten yhden tietyn toimitusmahdollisuuden puuttuminen saattaa katkaista asiakkaan ostopäätöksen ja sysätä kilpailijan sivuille.
Ostokset voivat peruuntua
tuotteiden valinnan jälkeen useista syistä. Edellä mainittu toimitustapojen
kapeus on yksi isoimmista syistä, mutta muitakin löytyy. Esimerkiksi
tuntemattomat ja epäluotettavat nettisivustot vaikuttavat ostopäätökseen sekä yrityksen
tarjoamat maksutavat. Ostoksen tekemättä jättämisen syitä oli monia
tutkimuksessa ja yksi niistä oli ”Maksutavat eivät sopineet minulle”. Tätä vastausta
oli käytetty suomalaisten kesken huomattavasti enemmän kuin muissa Pohjoismaissa.
Verkossa toimivan yrityksen
täytyy nähdä enemmän vaivaa asiakkaiden luottamuksen hankinnassa, kuin
konkreettisten liikkeiden. Netistä tilatessa tietoa saa vähemmän, joten
yritysten täytyy ensiksi hankkia asiakaskunnan luottamus saadakseen myyntiä. Toimituskulut
saattavat myös usein säikyttää asiakkaan kilpailijan nettisivuille, joten ylimääräiset
kulut täytyisi saada painettua mahdollisimman alas. Yhä usemmat keskittyvät
nykyään laatuun, joten tuotteista kannattaa tuottaa sivustoille hyvät
taustatiedot ja piirteet. Verkkosivulla tulee myös kyetä navigoimaan selkeästi,
varsinkin ulkomaalaisille asiakkaille tämä on tärkeää.
Tässä nousi esille hyvin itsellenikin tuttu ongelma: maksutavat eivät mielytä, eivätkä nettisivut ole luotettavat.
VastaaPoistaJos yrityksen nettisivut vähänkin epäilyttävät, eikä maksutavoista löydy vaihtoehtoa lasku (esimerkikis klarna), jätän kyllä tilaamatta. Pelko siitä, että tuote on huono tai ei edes tule on aika suuri. Kun maksamisen saa laskulle, voi asiasta jälkikäteen vääntää itselleenkin tutun yhtiön kanssa. Esimerkiksi juuri klarnaltakin olen saanut aina takaisin kaikki rahat, ihan kiinakrääsääkin tilatessa.